Tomyam ala fantasiceritaku.com

Hahaha... kelas tak nama resepi saya kali ini.

Semalam saya buat tomyam campur. Pekat dan kaww... Ni versi saya ya.

Mudah dan simple.

Lagipun tomyam ni merupakan kesukaan kami sekeluarga. Dalam seminggu sekali saya akan buat tomyam.. Ni saya share cara saya buat tomyam ya...



Bahan-bahan

Diblender

  • Sebiji bawang merah besar
  • 5 ulas bawang putih
  • 1 biji tomato
  • 5 biji cili hijau (cabai burung) - kalau nak pedas boleh tambah lagi
  • 2 sudu besar cili giling
  • 2 kiub tomyam maggi/knor
  • 1 kiub ikan bilis maggi/knor
  • sebatang serai
  • segenggam udang salai/baring
  • 2 helai daun limau purut
  • Air asam jawa secukupnya
Bahan basah 
  • 1 mangkuk kecil udang
  • 1 mangkuk kecil sotong yang telah dipotong
  • 1 mangkuk kecil isi ayam/daging
Sayur
  • Carrot dipotong menyerong/panjang-panjang seinci
  • Bunga kubis
  • 2 batang serai diketuk
  • Beberapa helai daun limau purut
  • 1 biji bawang besar..- tak suka bawang tak letak pun tak apa. 
Garam dan gula secukup rasa. 

Cara-cara memasak.

  1. Panaskan minyak ke dalam kuali/periuk. Tumis bahan yang diblender tadi sehingga naik minyak.
  2. Kemudian masukkan bahan basah tadi. Agak-agak dah separuh masak. Masukkan 2 gelas air. 
  3. Biarkan sehingga ia mendidih, barulah masukkan semua sayur-sayuran tadi. 
  4. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Biasanya saya masukkan 1 1/2 sudu kecil garam dan 2 sudu besar gula. 
  5. Jika kurang rasa masam, boleh perah limau nipis. 
  6. Tunggu sehingga mendidih. Jangan lama atas dapur takut terlebih masak pula. 
  7. Siap, boleh dimakan bersama nasi ataupun bihun atau mee. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Bila Aku Bukan Dia -Teaser 7

Bila Aku Bukan Dia (Novel terbaru Shima Awang)

Bila Aku Bukan Dia -Teaser 6