Mini cerpen : Bibah debab 9 (edited version)


Ready nak rasa menyampah dengan 3 minah nih? Joomm baca... :D




Sebelum itu...
Adlina, Sherry dan Mona berpandangan sesama sendiri. Sejak lelaki segak masuk ke dalam bilik Cik Maz, mereka telah berbisik-bisik dan membuat spekulasi tentang siapa lelaki itu yang sebenarnya.
“Weh... Mana laki hensem tu? Cik Maz dan Encik Azam je keluar?”Sherry berbisik dan mencuit tangan Adlina.
“Aku mana tahu. Tadi Encik Azam suruh panggil lelaki itu masuk bilik Cik Maz je.”
“Weh..Kau tanyalah Cik Maz tu” Sherry menyibuk lagi.
“Kaulah tanya,” Balas Adlina pula. Manakala Mona tiada ditempatnya kerana berada di dalam tandas. Jika tidak akan turut sama join kaki penyibuk ini.
“Kamu semua ni tak nak keluar makan ke? Sudah pukul 1 lebih ni,” tanya Cik Maz prihatin. Dia memang seorang ketua yang sentiasa berhati lembut. Mengambil berat tentang kakitangan bawahannya.
“Erk.. Tunggu Bibah Cik Maz. Dia cakap hendak belanja kami hari ni. Mana dia?” Kelentong Sherry. Idea spontan dari mulutnya.
Adlina menjeling. Bila masa mereka pernah makan bersama dengan Bibah. Buat jatuh standard je si Sherry ni. Ingin je Adlina menbantah, mengarut punya idea Sherry ni.
“Tak payah tunggu si Bibah tu. Dia ada kerja sikit kat dalam tu,” Beritahu Cik Maz.
“Kerja apa Cik Maz. Bukan ke Encik Adam tadi hendak berjumpa dengan Encik Azam. Apa kena mengena dengan Bibah? Bukannya Bibah tahu buat kerja. Melantak je kerja yang dia tahu. Takkanlah Cik Maz tak tahu dia tu macam mana?” Adlina menabur fitnah. Hatinya menyampah dan benci dengan Bibah tu. Pura-pura baik dan kononnya dialah sahabat yang baik.
“Dia ke yang tahu melantak atau awak yang tahu goyang kaki? Tahu buli dia buat semua kerja, beli makanan kat korang free bila hujung bulan,” sinis Cik Maz menyindir.
Pucat muka Adlina dan Sherry seketika. Macam mana Cik MAz tahu? Ini mesti kerja si Bibah, kaki mengadu nih, bisik hati mereka.
“Jangan ingat saya diam, saya tak tahu apa-apa yang korang buat dekat Bibah tu?”
“Eh mana ada Cik Maz, ni mesti si Bibah yang mengadukan tadi? Padahal Encik Azam yang marah dia, bukannya ada kena mengena dengan kami. Bibah memang tak pernah senang dengan kami Cik Maz. Dengki memanjang, berlakon je lebih seolah-olah dia sorang je yang buat kerja. Habis tu kami ni buat apa.” Sherry membela diri. Namun seperti Adlina, dia juga tidak lepas memfitnah kepada Bibah.
Azam mengetap bibir dan menggenggam tangannya. Mereka ni sudah melampau-lampau. Bibah elok je tidur kat dalam sana, tak sedikit pun sebut apa yang telah mereka lakukan tetapi mereka ni busuk perut betul, fitnah dan dengkikan Bibah tak habis-habis. Apa yang mereka nak sebenarnya? Sepanjang dia berada di sini, dilihat, Bibah tak pernah sibukkan hal mereka, dia tekun membuat kerjanya sahaja. Bukan macam mereka, tak habis-habis berborak dan belek-belek muka.
“Kamu semua ni.....”
“Azam.. sudahlah. Biarkan je. Syarikat ada polisi dan prosedurnya. Nanti kita uruskan secara professional atau biarkan pengarah syarikat yang ambil tindakan.” Cik Maz memintas kata-kata Azam.
“Sayakan, tak tahu nak kata apa lagi dah. Kamu semua tidak bersyukur dengan kebaikan Bibah terhadap kamu. Tapi kamu, kenapa benci sangat dengan Bibah ni? Apa yang telah dia buat?” Soal Cik Maz.
“Agak-agak kamu, kenapa kamu diterima bekerja di sini sedangkan kamu semua langsung tiada pengalaman? Fikir sendiri!”
“Auchhh...” Suara jeritan kedengaran dari dalam bilik Cik Maz.
Azam dan Cik Maz saling berpandangan. Agaknya Adam dah kena penyek dek Bibahlah tu. Pandai-pandai dialah nak pujuk bini sendiri.
“Eh kenapa tu Cik Maz?” Soal Mona yang baru kembali dari tandas.
“Tak ada apa-apa. Biar je,” balas Cik Maz.
 Azam dan Cik Maz pun terus berlalu pergi.
“Yang korang tegak kat situ lagi tu kenapa? Jomlah makan, perut aku sudah buat konsert rock kat dalam ni” Ajak Mona yang tak tahu apa-apa itu.

Adlina dan Sherry menelan liur. Kata-kata Cik MAz melekat di hati mereka.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Bila Aku Bukan Dia -Teaser 7

Bila Aku Bukan Dia (Novel terbaru Shima Awang)

Bila Aku Bukan Dia -Teaser 6