Review 3 Aku Bukan Penggoda

Oleh Kak Imaniah






REVIEW 14/60

1 May 2019


Tajuk: Aku bukan penggoda

Penulis : Shima Awang @ Shima Rostam
Penerbit : Love Novel

1st, saya nk cakap - Novel ni best giler, jujur saya cakap, saya mmg sukakan karya macam ni, dlm sweet ada deritanya, dlm bahagia ada pengajarannya.

Walaupun novel ini lebih kepada kisah cinta, keluarga dan masyarakat, ia juga mengisahkan tentang jenayah dilakukan sehingga menyebabkan 3 ank kehilangan insan tersayang, kerana duit, seorang rakan mengkhianati rakan yg memberi sepenuh kepercayaan kepadanya. Sepanjang pembacaan kita tidak sabar mengertahui apa yg bakal dibongkarkan nanti.

Baizura mangsa keadaan dimana ibu bapa dan adiknya terkorban dalam kemalangan terancang kerana sikap rakan kongsi bapanya yang tamak dan kejam, dia dibesarkan oleh neneknya, mak tok yg menanam dendam dalam diri Uya ekoran kematian kejam anak perempuan sulungnya sekeluarga. Mrk membina empayar perniagaan demi masa depan mrk dimana ramai yg terpaksa berkorban untuk merealisasikan Impian mak tok yg sudah hilang senyumnya.

Aizat juga terlibat dalam kisah sedih itu, cuma ayahnya ialah mangsa yg tk bersalah terheret bersama, Zamri anak bongsu mak tok ditugaskan untuk mendekatinya dan akhirnya mereka berjaya menjadi peguam dan membuka Firma Guaman bersama, Baizura sangat disayangi oleh kedua lelaki ini sehinggakan mrk sanggup berkorban apa sahaja untuk Uya. Uya telah diarahkan oleh mak tok utk bekerja di Kuantan, dia bekerja sebagai auditor dan ketika dia ditugaskan untuk mengaudit cawangan Firma Guaman milik Aizat dan Zamri, dia mengenali Nik Rizal rakan kongsi Aizat dan Zamri yg menyeleweng duit Syarikat, untuk menutup kesalahannya, Rizal cuba merasuah Uya tetapi tidak dilayan dan ini menyebabkan dia menfitnah gadis itu ingin mengodanya sehingga Uya telah dipecat dari mengaudit syarikatnya. Sooraya tunangnya juga membenci Uya tambahan lg bila melihat rakan2 kongsi tunangnya melayan Uya yg pada pendapatnya seperti perempuan gatal setelah melihat betapa daringnya tingkah laku Uya apabila bersama Aizat dan Zamri, dia dan Nik Rizal sentiasa menfitnah Uya tetapi nasib baik Aizat dan Zamri tidak percaya.

Akasyah sepupu Aizat juga menyukai Uya sehinggakan Aizat tidak senang duduk walaupun terang2 Uya setia padanya. Seterusnya... Beli n baca sendiri lah...

Kesimpulan. 
Selain dari jalan cerita yg lain dari yang lain, saya juga tertarik pada setiap watak yg dicreate oleh penulis kerana setiap dari mrk mempunyai karektor tersendiri. Selalunya saya cepat jemu dengan novel2 yg banyak sangat watak, tapi untuk novel ini, TIDAK.

Notes.. Alhamdulillah.. terima kasih kak Iman. semoga Kak Iman diberikan kesihatan yang baik dan sentiasa positif untuk hari-hari mendatang. Serta terus menyokong novelis-novelis kita.



Pesan Puan Penulis Hidup ini terlalu singkat untuk dipersiakan. Jadi bacalah perkara yang bermanfaat. Semoga kebaikan yang diperolehi di sini dapat dikongsikan bersama. Hidup baik-baik. Islam itu Indah. Membaca jambatan Ilmu.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Bila Aku Bukan Dia -Teaser 7

Bila Aku Bukan Dia (Novel terbaru Shima Awang)

Bila Aku Bukan Dia -Teaser 6