Tips Menulis bahagian 1






Hi semua


Assalamualaikum dan selamat tengahari.


Tips menulis.


Bagaimana hendak mula menulis sebuah cerita.


Saya ni sebenarnya tidak berapa pandai juga hendak berkongsi ilmu penulisan ini. Tapi saya cuba ya.


Yang penting, ada idea. Bila ada idea cuba kembangkan idea itu. Sebelum itu tetapkan dulu tema dan genrenya. Dah tetap genrenya, draft dulu plot kasar. Setengah penulis contoh sayalah, saya tulis dulu bab-bab awal kemudian baru buat plot kasar. Sebab baru nampak ke mana arah ceritanya. Tak pun saya jump tu ending dulu kemudian barulah merangka bab-bab sebelumnya.


Yang penting tulis dulu. Ada orang buat plot dulu supaya nampak susunan ceritanya dari awal hingga ke akhir.


Jenis saya pulak, plot kasar memang buat. Ada tu dah susun cantik-cantik tapi bila time menulis plotnya bertukar. Ikut idea baru datang. Jadi jangan hadkan imaginasi kita kepada plot yang kita tulis itu sahaja. Mungkin idea yang muncul selepas itu lagi menarik dan
hebat
.


Semasa menulis saya akan menggunakan minda separa sedar. Seolah-olah kita berada di dalam cerita yang saya tulis itu, Jadi ia akan bergerak spontan ikut naluri saya.


Contoh mungkin ketika menulis saya teringat movie yang saya tonton atau berita yang saya baca atau status FB ke, tik tok ke, youtube ke atau cerita jiran sebelah rumah. Jadi separa sedar tercetus idea baru dari flash back dari sumber-sumber tadi. So saya tulislah ikut cara saya. gabungan-gabungan itu menghasilkan cerita saya tersendiri. Ini bukan tiru tau. Ini imaginasi separa sedar saya.


Sebab semuanya bersumberkan benda yang sama, mungkin sebab itulah ada tersama babak dalam sebuah novel itu.


Oklah itu saja tips menulis saya hari ni.. Jumpa lagi.


Boleh follow pages penulis di facebook https://www.facebook.com/fantasiceritakudotcom Instagram; shima.rostambs Jika sukakan cerita di sini boleh share link di medsoc masing-masing.. Terima kasih di atas sokongan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Bila Aku Bukan Dia -Teaser 7

Bila Aku Bukan Dia (Novel terbaru Shima Awang)

Bila Aku Bukan Dia -Teaser 6