Cinta November - 3

Selamat petang semua.. 
Maaf!
Sudah dua minggu tak update cerita kat sini. Kesibukan sedikit dan tidak sempat menulis. Semalam baru siapkan bab baru. Harap korang suka cerita ini dan share di Medsoc korang ek. tanda sokongan korang. 

“Tadi tu siapa?” tanya Syed Yusof. Fail di atas meja dibuka dan dibaca sepintas lalu. Kemudian barulah diturunkan tandatangannya.

“Bos tak kenal staf tadi?”

Syed Yusuf panggung kepala memandang Zikry, pembantu peribadinya.

“Aku kena ingat ke setiap staf syarikat ni?” tanyanya dengan nada perli.

Zikry ketawa kecil. “Tak perlu tapi dia aku rasa kau perlu ingat dan kenal. Jadi aku ingatkan kau dah ingat dia,” balasnya dalam nada yang sama.

Syed Yusuf diam namun ligat berfikir. Rasa familiar dengan wajah itu tapi dia tidak ingat siapa gadis itu. Kenal ke? Pernah jumpa? Tapi untuk beberapa bulan ni tidak pula dia ingat pernah jumpa. Dalam dia termenung, Zikry meletakkan Ipad di hadapannya. Zikry tunduk melihatnya.

Siti Mariam binti Zahari. Berumur 21 tahun berkelulusan diploma pengurusan sumber manusia. Jawatan; kerani sumber manusia. Baru sebulan masuk kerja. Dibaca semua maklumat peribadinya termasuklah ahli keluarga dan jenis darahnya.

“Jadi dia tu?” Dia tidak faham kenapa Zikry menunjukkan data peribadi gadis itu. Dia tidak adalah mahu tahu terperinci sangat. Sekadar nama dan jawatan sahaja.

“Maklumat tambahan penting kau kena tahu. Dia merupakan anak saudara Finance director kau.”

Ting, loceng pintu di dalam kepala Syed Yusuf berbunyi dan pintu terbuka. Barulah dia ingat siapa sebenarnya gadis itu dan perkaitan antara mereka.

“Jadi kenapa dia diberikan jawatan kerani?”

Zikry angkat bahu. Dia juga tidak pasti kerana Fattah yang menguruskan semua itu. Cuma dia tahu gadis itu telah bekerja di sini sebulan lepas.

“Kenapa aku tak tahu?”

“Kau patut tanya Fattah bukan aku.”

“Sudahlah ketepikan dulu hal ni. Baca schedule kerja aku hari ni.”

“Pukul 10.30 pagi Director meeting. Dua petang meeting dengan RM property. Pukul 5.30 petang blind date...” tang blind date tu suara Zikry perlahan sedikit. Dijeling sahabat merangkap bosnya di depan.

Syed Yusuf angkat tangan suruh berhenti

“...di restoran berputar Menara KL dengan Cik Ain Farhana.” Sambung Zikry dengan sekali nafas. Fuh lega bila dapat melaporkan jadual kerja hari ini. Dia sengih. Tahu bersalah tapi arahan Puan Syarifah Haslin perlu diikut juga.

“Bila pula blind date boleh masuk ke dalam agenda harian aku?” soal Syed Yusuf tegas biarpun dia tahu siapa di belakang Zikry.

“Bila Puan Syarifah Haslin call aku sendiri bertanya jadual harian kau dan booking temujanji. Sorry aku tak dapat nak elakkan dah. Lagipun aku kasihan mendengar suara umi yang berharap sangat tu.”

Syed Yusuf menjeling tajam. Bukan dia tidak tahu Puan Syarifah Haslin ni pandai berlakon meraih perhatian orang.

“Kau pun tahu umi aku tu pandai berlakon dan kau boleh terjebak ke dalam perangkap dia tu kenapa?”

Zikry panas. Tali leher dilonggarkan dan dia selamba menarik kerusi duduk di hadapan bosnya.

“Aku dah cuba. Bermacam-macam alasan dah aku bagi tapi aku lemah bila umi mula masuk nada sedih tu. Aku tak sampai hati nak tolak. Alaaa... Kau pergi jelaa, makan-makan lepas tu balik. Bukan nak angkut minah tu balik sekali.”

“Ain Farhana. Kau rasa setakat makan-makan je ke?”

“Eh..” Zikry tepuk dahi. Patutlah dia rasa selalu dengar nama ni.

“Macam mana dia boleh kenal dengan umi kau pulak?”

“Kau pergi tanya dia, macam mana kenal,” suruh Syed Yusuf geram. Nama itu bagaikan mimpi ngerinya. Di mana-mana saja dia mendengar orang menyebut nama itu.

“Salah kau jugak dulu. Jangan permainkan perasaan orang nanti ia akan terus menghantui kau seumur hidup,” sindir Zikry.

Syed Yusuf mengertap gigi geram. Berjumpa di kelab malam, fikirlah sendiri, stranger people di kelab malam boleh jadi kawan dalam waktu beberapa saat. Luangkan masa, luahkan masalah dan minum serta menari. Itulah kali pertama di kelab malam dan itulah yang menghantuinya sampai sekarang. Kerana peristiwa itu dia insaf dan tidak lagi mengunjungi kelab malam.

“Aku menyesal beb. Menyesal!” getusnya geram.

Zikry geleng kepala. Itulah buat sesuatu perkara itu tidak pernah fikir dulu, tanggunglah akibatnya.

“Jadi kau kenalah menghadapi dia dengan berani. Jangan lari. Lagi kau mengelakkan diri, lagi dia cari kau. Aku ada satu cadangan.”

Kening Syed Yusuf terangkat, berminat mendengar cadangan itu.

“Bagi dia kerja kat sini macam Salwa tu. Habis cerita.”

“Gila kau. Mahu tunggang terbalik syarikat aku ni. Ini pun aku pening kepala fikir macam mana nak buang si Salwa tu.”

“Hahaha...” Zikry ketawa. Sakit kepala dia dapat bos macam Syed Yusuf ni. Masalah peribadi dia lebih rumit dan leceh berbanding masalah syarikat.

“Masalah jugak tu.” Salwa juga tergila-gilakan Syed Yusuf. Dia sanggup melakukan apa sahaja agar Syed Yusuf menerimanya. Tapi hati Syed Yusuf ini seperti logam aloi, sangat sukar dilembutkan.

Mungkin Siti Mariam?

“Kau pantau prestasi kerja dia. Cuba check CCTV dalam bilik dia tu. Aku mahu apa yang dia telah sumbangkan selama bekerja di sini. Aku juga mahu tahu setiap gosip yang berlegar dalam syarikat ini,” arah Syed Yusuf.

“Dia sudah dua tahun kan kerja di sini?”

Zikry angguk.

“Time up. Jika prestasi tidak memuaskan syarikat berhak memecat dia.”

“Wooo bro, kejam sangat tu.”

Kening Syed Yusuf terangkat.

“Bila pernah aku jadi orang baik!”

Zikry sengih. Dia angkat tangan dan berpaling keluar dari pejabat CEO itu. Sebaik sahaja duduk di mejanya, interkom berbunyi.

“Hello...”  

“Ello Zikry, Salwa cari pasal dengan Siti!”



 


Boleh follow pages penulis di facebook https://www.facebook.com/fantasiceritakudotcom Instagram; shima.rostambs Jika sukakan cerita di sini boleh share link di medsoc masing-masing.. Terima kasih di atas sokongan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Bila Aku Bukan Dia -Teaser 7

Bila Aku Bukan Dia (Novel terbaru Shima Awang)

Bila Aku Bukan Dia -Teaser 6