Homemade Pizza yang sangat sedap (yummy)

Entri ini saya tulis semalam, tak sempat nak siapkan maka hari ini baru posting)

Ahad yang sejuk.. hujan baru sahaja berhenti di bumi Nusajaya ini.
Pizza ni saya buat jumaat lepas. Hanya 2 cawan tepung gandum saya dapat 6 biji pizza saiz sederhana. Wah lumayan jimatkan. Kalau buat frozen boleh 6 kali makan. Hehe..
Adik saya datang petang jumaat tu. Rezeki dia sekeluarga.
Simple je resepi pizza ni. Saya dapat resepi dari perkongsian dalam facebook. Cuma kena rajin try buat je. (saya modified ikut selera dan bahan-bahan yang ada dalam dapur saya)

Kulit pizza
2 cawan gandum
2 sk. Yis segera (bancuh dalam air suam, biarkan dalam 5 minit)
1 sk garam
1 sb gula
2 sb susu tepung
3 sb minyak masak
1sk soda bikarbonat
1/2 cawan air suam
Campur semua bahan tadi. Uli2 jadi doh dan tak melekit pada tangan. Tutup dengan kain basah dalam sejam

Topping
3 keping daging burger digoreng dan dipotong2 kecil
5 batang sosej dipotong2 bulat
Cheese
Kiub nanas dalam tin
Mixed Vegatables

Sos pizza
1 biji bawang besar dipotong dadu
2 biji tomato dipotong dadu
1/2 cawan sos tomato
1 cawan sos cili
Garam dan gula secukup rasa
Minyak zaitun untuk menumis.
Daun Oregano kering
-panaskan minyak zaitun, tumis bawang besar sehingga naik bau. Kemudian masukkan sos tomato dan cili. Kacau2 sehingga sebati. Kemudian masukkan buah tomato, garam dan gula (secukup rasa) dan oregano.
-Sejukkan.

Bila semua dah siap, bolehlah canai doh dan buat pizza. 



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Bila Aku Bukan Dia -Teaser 7

Bila Aku Bukan Dia (Novel terbaru Shima Awang)

Bila Aku Bukan Dia -Teaser 6